Waarom zetten mensen zichzelf op foto’s? Dit onderzoek biedt enkele aanwijzingen

Je hebt zeker een moment van je dag genomen om een ​​selfie te maken , of het nu op een feestje met vrienden is, een concert of zelfs voor een historisch monument tijdens een reis.

De gewoonte, die nog populairder is geworden door het gebruik van mobiele telefoons met camera’s met een hoge resolutie, kan worden verklaard door andere factoren dan ijdelheid.

Een nieuwe studie, uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Ohio, in de Verenigde Staten, probeert uit te leggen waarom mensen ervoor kiezen zichzelf op sommige foto’s te zetten. De bevindingen werden gepubliceerd in het tijdschrift Social Psychological and Personality Science .

First-person foto’s, die de scène vastleggen zoals gezien door de eigen ogen, geven de fysieke ervaring van een gebeurtenis beter weer, zo bleek uit het onderzoek. Foto’s van derden, zoals selfies, geven echter een beter beeld van de diepere betekenis van een gebeurtenis in het leven van mensen.

“We ontdekten dat mensen een natuurlijke intuïtie hebben over welk perspectief ze moeten aannemen om vast te leggen wat ze willen van de foto”, zegt Zachary Niese, hoofdauteur, PhD van de Ohio State University en postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Tübingen in Duitsland, in een verklaring . .

Voor psychologieprofessor en co-auteur van de studie, Lisa Libby, van dezelfde universiteit , zijn de resultaten ook in tegenspraak met de opvatting dat mensen selfies op sites als Instagram plaatsen om zichzelf te promoten.

“Deze foto’s met jou kunnen de grotere betekenis van een moment documenteren”, zei ze. “Het hoeft geen ijdelheid te zijn.”

Eerder onderzoek heeft gesuggereerd dat het vastleggen van de fysieke ervaring van een evenement of de bredere betekenis ervan twee belangrijke motivaties kunnen zijn voor het maken van persoonlijke foto’s.

Iemand op het strand kan bijvoorbeeld met een vriend een foto van de oceaan maken om de fysieke ervaring van een mooie, ontspannende dag vast te leggen. Of ze kunnen een foto van zichzelf maken om de grotere betekenis vast te leggen van tijd doorbrengen met een vriend.

In een reeks van zes onderzoeken met 2.113 deelnemers onderzochten onderzoekers de impact van perspectief op persoonlijke fotografie.

In een online onderzoek lazen deelnemers een scenario waarin ze misschien een foto zouden willen maken, zoals een dag op het strand doorbrengen met een goede vriend. Hen werd gevraagd aan te geven hoe belangrijk de ervaring zelf voor hen zou zijn en hoe belangrijk de grotere betekenis zou zijn. Uit de resultaten bleek dat hoe meer deelnemers het evenement als betekenisvol voor hen beoordeelden, hoe groter de kans dat ze zeiden dat ze een persoonlijke foto zouden maken.

Selfies komen steeds vaker voor bij het gebruik van cameratelefoons met een hoge resolutie / Priscilla Du Preez / Unsplash

In een ander experiment vroegen onderzoekers deelnemers om hun meest recente Instagram-bericht te openen met een van hun foto’s. Hen werd gevraagd of ze probeerden de grotere betekenis of de fysieke ervaring van het moment vast te leggen.

Deelnemers beoordeelden hoe ze over de foto dachten op een schaal van 1 (helemaal niet positief) tot 5 (uiterst positief). “We ontdekten dat mensen hun foto’s minder mooi vonden als het perspectief van de foto niet overeenkwam met het doel van de foto”, zegt Lisa.

Als ze bijvoorbeeld zeiden dat het hun doel was om de betekenis van het moment vast te leggen, vonden ze de foto genomen in de derde persoon het leukst, met zichzelf in beeld. Over het algemeen suggereren de resultaten dat mensen een intuïtie hebben over welk perspectief ze in foto’s moeten gebruiken om te bereiken wat ze willen dat de foto doet, zei Niese.

“Ik hoop dat deze studie de kennis van mensen zal vergroten over hoe fotoperspectief van invloed is op hoe ze op foto’s reageren”, zei hij. “Zo kunnen ze erop vertrouwen dat ze bewust het perspectief hebben gekozen waarmee ze hun doel bereiken.”

De resultaten suggereren ook dat mensen mogelijk foto’s op Instagram en elders plaatsen voor meer dan alleen hun publiek, zei Niese.

“Dit werk suggereert dat mensen ook heel persoonlijke redenen hebben om foto’s te maken. Zelfs op sociale media lijkt het erop dat mensen voor zichzelf beelden samenstellen om op terug te kijken en de ervaring of betekenis van het evenement vast te leggen”, zei hij.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *